Darkoo

Spel, Film och annat som förgyller tillvaron

Experiment, Devil & Dumma Mej

Kategori: Film Recensioner

26 främlingar får chansen att delta i en välbetald studie i mänskligt beteende, där de under två veckors tid ska vistas som fångar och vakter i en simulerad fängelsemiljö. Männen delas slumpmässigt in i sina roller och från början tar ingen scenariot på allvar, förutom vakten Barris, som snabbt intar ledarpositionen. När fången Travis ifrågasätter hans överdrivna metoder, sätts en spiral av sadism, våld och vansinne igång. Frågan är hur långt det får gå innan experimentet avbryts.

Experiment är den typen av filmen jag kan fastna för. Lixom kanon rullen Falon så utspelar det sig i ett fängelse med vakter som överdriver sin ledarstatus. Adrien Brody gör en bra roll och jag har nog aldrig sett Whitaker i en så sjuk roll. Det jag dock inte förstår i filmen är hur fort det går utför. Hur kan människorna i filmen bli så konstiga & våldsamma efter bara någon dag. Men förutom det så tycker jag verkligen filmen är bra.




Fem främlingar i Philadelphia inleder dagen med den mest vardagliga av rutiner. De stiger in i en hiss i ett kontorshus. På denna instängda plats tvingas de dela utrymme med människor de aldrig träffat förr. Men vad som först verkar vara en helt vanlig hisstur visar sig vara allt annat än slumpennär hissen plötsligt fastnar. Ödet har en plan för dessa arma själar. Idag kommer dessa främlingar att avslöja sina mörkaste hemligheter för varandra, och samtidigt få betala för sina synder.

Jag trodde detta var en skräckfilm men inget skrämmande hände tyvärr. Filmen var lite småintressant men långt ifrån så bra som jag hade hoppats. Det gade varit mer intressant om det hade hänt lite mer än att folket i hissen hade dött en och en.







Gru är mitt i planerandet av den största kuppen världen någonsin skådat. Han ska stjäla månen. Gru avgudar allt som är ont. Beväpnad med en arsenal av krymp- och frysstrålar samt stridsklara farkoster för land och luft, övervinner han allt som kommer i hans väg. Det vill säga fram till den dag han stöter på den enorma viljestyrkan hos tre små föräldralösa flickor som ser honom på ett sätt som ingen annan någonsin har gjort : en potentiell far. Världens största bov har just mött sin största utmaning - tre små flickor vid namn Margo, Edith och Agnes.

Denna filmen var lite smårolig i sina stunder men jag fastnade aldrig för handlingen. Dumma Mej var snyggt gjort på sina ställen och då tänkte man inte på hur tråkig filmen var men oftast så tappade jag intresset och började leka med mobilen istället.



Kommentarer


Kommentera inlägget här: