Darkoo

Spel, Film och annat som förgyller tillvaron

Dilemma & The Girl with the Dragon Tattoo

Kategori: Film Recensioner

Hur långt kan ett broderligt band tänjas innan det brister? Den inbitne ungkarlen Ronny (Vaughn) och lyckligt gifte Nick (James), har sedan college varit vänner i vått och torrt. Numera är de kompanjoner inom bildesign och tävlar om att landa ett drömprojekt som skulle innebära ett genombrott för deras företag. De är oslagbara med Ronnys flickvän Beth och Nicks fru Geneva vid sina sidor. Men Ronnys värld ställs på ända när han oavsiktligt ser Geneva ute med en annan man. Han gör det till sin uppgift att ta reda på varför. Ronny inser att det du inte berättar för en vän har lika stor betydelse som det du väljer att berätta.

Denna komedi trodde jag skulle vara hyfsat rolig men jag hade fel. The Dilemma är mer drama än komedi även om Kevin James och Vince Vaughn försöker vara roliga så misslyckas det oftast. The Dilemma är en okej dramakomedi med det vanliga tjafset men vill man ha en komedi så är detta ingen film man ska välja i första taget. Better luck next time.




Mikael Blomkvist, ekonomireporter, döms till fängelse för förtal av finansmannen Wennerström och beslutar sig för att ta time-out från sitt jobb på tidskriften Millennium. I samma veva får han ett ovanligt uppdrag. Henrik Vanger, tidigare en av landets främsta industriledare, vill att Blomkvist ska skriva släkten Vangers historia. Men det visar sig snart bara vara en täckmantel för Blomkvists verkliga uppgift: att ta reda på vad som hänt Vangers unga släkting Harriet, som varit spårlöst försvunnen i snart fyrtio år. Till sin hjälp får han Lisbeth Salander, en ung strulig tjej, tatuerad och piercad, men också professionell hacker och med unika egenskaper som gör henne till en oslagbar researcher.

Jag gillade Män som hatar kvinnor och jag tycker det är riktigt häftigt att USA har fått upp ögona för svenskfilm även om jag inte är den som kollar så mycket på svensk film. Men det som blir lite konstigt i denna film är att alla pratar amerikanska men man får även med svenska i olika sammanhang vilket blir lite knasigt. Detta har säkert med att göra att man vill hedra Sverige men jag tappar illutionen om att det är seriöst när det blir svenska helt plötsligt. Att alla har svenka namn i filmen kan jag köpa eftersom det utspelar i Sverige men det låter lite knasigt när namnen uttalas med amerikansk brytning. Nu har jag mest klagat på filmen och språket men ser man förbi detta så har vi en bra film som inte är lika bra som orginalet enligt mig. Vissa delar är bättre gjorda men oftast så gillade jag den svenska versionen mera.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: