Darkoo

Spel, Film och annat som förgyller tillvaron

Killzone : Shadow Fall

Kategori: Spel Recensioner

Detta är ett historiskt ögonblick. Min första Playstation recension kommer nu :) Killzone har alltid varit sonys svar på Halo men aldrig riktigt blivit så stort och bra som Halo var/är. Killzone Shadow Fall tar vid efter Killzone 3 och handlingen i spelet är att de Helghasts som överlevde planetsprängingen som människorna gjorde i del 3 får nu dela planet med människorna men på sin sida muren. Detta skapar uppror likt det det delade Berlin under 60-80talet. I de tidigare Killzone spelen så har Helghast känts som nazister så detta är ännu en liknelse med Tyskland under den tiden. Dessa liknelser kanske inte är så konstigt eftersom studion bakom spelet håller till i Holland.
Ljuseffekter, partikeleffekter och fysik det är det nya med denna generationens spel.
 
Guerrilla Games som studion heter har alltid varit som bäst på den grafiska biten och detta spel är inget undantag. Dock så hade det varit intressant att se hur spelet hade blivit rent grafiskt om de hade fått ännu mera tid på sig. Men som ett releasespel till en konsol så är det ändå imponernade. Speciellt ljuseffekterna och designen. Tyngden i vapnen har alltid varit seriens kännetäcknen men det känns inte lika tungt som det tidigare gjort. Det har mer gått åt Call of Duty hållet denna gång. En bra sak är att man tagit bort Auto Aim i spelet vilket kan vara lite ovant till en början men blir rätt fort en vanesak och det är här man märker hur bra dual shock 4:s nya spakar fungerar mycket bättre. En annan nyhet är att man har en drönare med sig som man kan ge olika ordrar till. T.ex så kan man be den hjälpa till att skjuta, sätta upp en sköld, hacka datorer, ge fiender elektriska stötar och skjuta iväg en lina så man ta ta sig till olika platser fortare.
Här är t.ex ett väldigt bra ställe att använda sin zipline.
 
Ett stort problem jag hade med spelet var att banorna var större vilket i sig inte hade varit något problem om det hade varit bättre markerat vart man skulle. Visst kan man trycka upp på styrkorset för att få se vart man skulle men detta var lite irriterande och sabbade spelflödet med att trycka på den hela tiden. Spelet är som sagt ett release spel som jag är glad att jag spelat men det känns inte som något jag kommer gå tillbaka till efter jag klarat det så kommer byta in det mot något annat.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: