Darkoo

Spel, Film och annat som förgyller tillvaron

Hobbit en oväntad resa

Kategori: Film Recensioner

Berättelsen om Bilbo Baggers resa för att återkräva dvärgarnas kungadöme Erebor som för länge sedan erövrades av draken Smaug. Under resans gång korsas Bilbos väg av trollkarlen Gandalf Grå och plötsligt ingår Bilbo i en grupp bestående av tretton dvärgar som leds av den legendariska krigaren Torin Ekenskölde. Vägen mot dvärgarnas rike går via vildmarken, genom områden där orcher och troll härjar fritt. Målet för resan är Ensamma berget men först måste de ta sig igenom dvärgarnas tunnlar och det är här Bilbo träffar den varelse som kommer att påverka resten av hans liv – Gollum. Ensam med Gollum vid stranden av en underjordisk sjö upptäcker den intet ont anande Bilbo inom sig både ett mod och en falskhet han inte kände till själv. Det är också nu Gollums skatt, ringen som besitter en oväntad kraft och makt, hamnar i Bilbos ägo. En enkel guldring som bestämmer Midgårds öde på ett sätt som Bilbo inte ens kan föreställa sig i sin livligaste fantasi ...
 
Det var nu några veckor sedan som jag, Stefan, Pontus, Louise och Åsa gick och såg denna film på bio. Jag hade hört att High Frame rate som filmen visas i skulle vara jobbigt för ögonen den första kvarten plus att den var i 3D men jag hade inte så ont av det. Tyckte bara det blev bättre trots att det såg lite dokumentärt ut i vissa scener.
 
Jag gillar verkligen att se sådana här filmer på bio eftersom de är så storslagna och välgjorda. Sagan om Ringen filmerna har varit bland de bästa jag sett på bio. Hobbit hade jag ingen aning om vad den skulle handla om innan jag såg filmen och jag vet inte riktigt hur de ska kunna dela upp denna film på 3 delar. Men det löser nog Peter Jackson galant. Hobbit var faktiskt en väldigt bra äventyrsfilm med en lite väl seg början. Men när väl filmen hade kommit igång på allvar så ville man inte att den skulle ta slut. En av 2012 bästa filmer. Så gå nu till närmaste bio och se den.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: