Darkoo

Spel, Film och annat som förgyller tillvaron

Uncharted Drake´s Fortune

Kategori: Spel Recensioner

Igår innan jobbet så klarade jag äntligen av första delen i Uncharted serien till PS3. Jag har lånat spelet av Pontus i snart en månad men jag har bara spelat spelet ett par gånger. Till en början så blev jag helt fast i spelet och gillade det skarpt. Sen kom det en period då jag var småarg på spelet eftersom det finns en del störande och tråkiga moment. Men så för några dagar sedan tog jag upp spelet igen och då fastnade jag för historien igen.

Uncharted handlar om Drake som är skattletare likt Lara Croft i Tomb Raider spelen. Drake letar efter Eldorado som ska vara en gigantisk guldstaty som har varit bort väldigt länge. Hans förfader Francis Drake letade även han efter denna skatt och det är nu upp till Drake att undersöka vad som hände för många många år sedan.

Uncharted serien är hyllad och speciellt andra spelet. Jag har inte spelet något av dem förrens nu och det var en av anledningarna till att jag skaffade mig en Ps3 för att få testa dem och lite andra exklusiva spel. Uncharted är ett klassiskt äventyrs spel där det gäller att plattformshoppa, Skjuta fiender och lösa lite pussel. Jag hade gärna velat ha mera pussel och mindre action då action sekvenserna är rätt tråkiga. Fienderna tål sjukt mycket om man inte skjuter dem i huvudet och deras dödsanimationer är löjligt fula. Ibland händer det att de flyger upp 1-2 meter i luften när man sätter det dödande skottet.

Plattformshoppen är inte heller helt klockrena men funkar utan några större problem. Det som fick mig att spela vidare och klara spelet var helt klart den sköna matiné känslan. Det var som om man spelade en klassisk äventyrsrulle och det är ett mycket gott betyg.

Uncharted är ett mycket bra spel men det finns vissa störande moment som oftast är när det blir actionmoment när man ska skjuta mängder med fiender som aldrig verkar ta slut. En annan störande grej med spelet som förstör verklighetskänslan är att man kan gå in i vissa hemliga valv där ingen männsiska har varit på flera hundra år. Men ändå så är det soldater där som skjuter på en. Detta gör att man tappar lite av trovärdigheten med spelet.

BETYG
GRAFIK 8 av 10
LJUD 9 av 10
KONTROLL 8 av 10
HÅLLBARHET 7 av 10

Kommentarer


Kommentera inlägget här: