Darkoo

Spel, Film och annat som förgyller tillvaron

Sleeping Dogs

Kategori: Spel Recensioner

Det var snart 3 veckor sedan sen jag klarade av Sleeping Dogs till Xbox360 och här kommer min recension av spelet. Som många vet så älskar jag spel som är fria alltså sandlådespel likt GTA, Saints Row och massa andra spel som t.ex Fallout och Skyrim.
Jag var väldigt osäker på Sleeping Dogs innan jag provade det men efter kanske 30-60min så var jag fast i spelet. Det som gjorde mig mest osäker på Sleeping Dogs på förhand var Bilkörningen och att det skulle vara tråkig fighting mekanik. Men ack så fel jag hade. Bilkörningen och fightingen funkar verkligen superbra. Körningen känns lite som ett Need for speed spel och fightingen är tagen från Batman Arkham spelen. Sämre förebilder kan man ju ha.
Sleeping Dogs handlar om Wei Shen som har jobbat som polis i USA men har nu fått jobbet som infilitratör i Hongkong där han ska sätta stopp för gängmedlemmarnas framfart inom droger, mord och rån. Wei kommer in i sitt gäng genom en gammal bekant som han umgicks med för längesedan. Efter ett tag så kämpar Wei med vad som är hans polisarbete samtidigt som han blir mer och mer involverad i gängets familjer.
 
Rent Grafiskt så ser spelet riktigt snyggt ut och som snyggast blir det när neonskyltarna lyser upp de regninga gatorna i Hong Kong. Karaktärerna är även de riktigt snygga även om vissa är snyggare än andra. Ljudmässigt så funkar spelet också väldigt bra med röstskådelspelarna men musiken på radiokanalerna när man åker bil är inget jag gillade så det stängde jag av efter kanske halva spelet.
Kontrollmässingt så är detta spel väldigt bra och Rockstar borde ta lärdom här eftersom spelkaraktärena i GTA spelen oftast är lite stela i sitt rörelsemönster, En smart lösning med spelet är att man kan trycka på vänster styrspak och då kommer de närmaste uppdragen. Detta gör att man slipper gå in i kartmenyn hela tiden och välja vart man ska åka nästa gång, smidigt och smart.
 
Många klagar på Sleeping dogs över att man är alldelses för brutal för att vara polis och visst ligger det något i det. Men gör man saker under uppdragen som att skada oskyldiga eller kör på lyktstolpar så får man minus i Polisraking vilket innebär att man inte går upp i level lika fort.
Sleeping dogs är en riktigt sleeper hit detta året och kan varmt rekommenderas till dem som suktar efter Grand Theft Auto 5 eller bara vill ha en bra sandlådespel med massa kung fu och hemligheter att hitta.
 
BETYG
Grafik 9 av 10
Ljud 8 av 10
Kontroll 9 av 10
Hållbarhet 9 av 10
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: