Darkoo

Spel, Film och annat som förgyller tillvaron

Resident Evil 5

Kategori: Spel Recensioner

Igår klarade jag äntligen av Resident Evil 5 med min vän Pontus. Vi har spelat detta spelet under en längre tid fast med mycket långa pauser emellan spelsessionerna.

Handlingen i spelet utspelar sig 10 år efter händelserna i första spelet. Chris som var med då har gått vidare till organisationen BSAA som bekämpar virus och detta har lett honom till Afrika. Väl i Afrika träffar han Sheva som också jobbar på BSAA. Deras uppdrag är att undersöka ett nytt virus som har gjort befolkningen helt tokiga och mordiska. En bit in i spelet så upptäcker Chris en bild på hans föredetta partner Jill Valentine som han trodde var död. Chris och Sheva tar upp jakten och inser att det här var mycket större än vad det trott från början.

Grafiken i spelet är bland det snyggast jag har sett. Tyvärr så känns det rätt så stel när det kommer till fysiken i spelet. Ljudet i spelet är bra och röstskådespelarna gör ett mycket bättre jobb än i de gamla resident evil spelen. Kontrollen i Resident Evil serien har alltid var seg men fick en uppdatering i och med del 4. Resident Evil 4 och 5 är vädligt lika förutom miljöerna då. En av nackdelarna med kontrollen tycker jag är att den fortfarande är väldigt seg. Man kan inte gå samtidigt som man siktar med ett vapen och visst det blir kanske mer spännande då när 10 fiender springer mot en men samtidigt blir man bara förbannad på att gubben är stel.

Fienderna i spelet är som i 4:an snabba och senare i spelet väldigt tråkiga då de använder skjutvapen. Jag tycker att hela resident Evil känslan har försvunnit från serien och den är inte längre äcklig. På vissa ställen kan man känna lite pirr men inte mer. En annan sak jag vill klaga på lite är att man ser siktet fruktansvärt dåligt. Ibland får man chansa på vart man siktar och förhoppningsvis träffar man. Jag tycker det är väldigt tråkigt att serien har förändrats till det sämre och jag hoppas att Capcom går tillbaka till rötterna med vanliga zombies eller iaf inte fiender med skjutvapen.

Betyg

Grafik 9 av 10
Ljud 8 av 10
Kontroll 7 av 10
Hållbarhet 7 av 10

Totalt 7 av 10

Kommentarer

  • Louise - PaperandPen säger:

    Tack så mycket! :)



    Jag tror att dom flesta använder bloggtrafik som jag gör. Att man är inne på en sida i typ 10 sekunder och sedan klickar sig vidare utan att ha läst bloggen så noga. Fast jag har hittat några bloggar som är bra, så 1+ till bloggtrafik :)



    ha det bra!

    2009-10-08 | 16:28:56
    Bloggadress: http://paperandpen.blogg.se/
  • Cristian säger:

    Galet bra spel! :) Klarade ut det på någon dag bara. Säg till om du har lust att lira Online någon dag! :)



    2009-10-10 | 17:50:58
    Bloggadress: http://ichris.blogg.se/

Kommentera inlägget här: