Darkoo

Spel, Film och annat som förgyller tillvaron

Grand Theft Auto V

Kategori: Spel Recensioner

GTA serien är en av mina favoriter när det kommer till spel. Jag gillar som många vet sandlådespel där man får göra som man vill när man vill. Ibland kan detta göra att man inte åstadkommer någonting i spelet trots att timmarna bara rinner iväg men det är även detta som gör att jag fastnar så pass länge.
Med kameran i spelet så kan man både ta kort på sig själv och andra tokigheter
 
Den stora nyheten med GTA V är att man spelar som 3 olika karaktärer. Först så har vi Michael som är en före detta bankrånare som nu går i terapi för sina humörsvängningar och bor i en lyxvilla med sin fru och två barn som inte vill umgås med sin far/man.
Sen så kommer Franklin in i bilden som är uppväxt i ghettot där har försöker få pengarna att rulla in samtidigt som han jobbar på en bilfirma där hans uppgift är att ta tillbaka bilar som inte blir betalda.
Hittade en urtida traktor som jag var tvungen att testa
 
Sist ut så har vi helblodspsykopaten Trevor som bor i en trailer ute på vischan och kokar Meth och bråkar med motorcykelgänget. Trevor och Michael är före detta partners och det tar inte lång tid innan de blir det igen trots lite komplikationer.
Grand Theft Auto V är ett sjukt stort spel till arean och det ska vara lika stort som Red Dead Redemption, GTAIV och GTA San Andreas. Detta märks verkligen och jag förstår varför detta är det dyraste spelet genom tiderna. Rockstar North som har gjort spelet har lärt sig en hel del av sina tidigare spel som Red Dead Redemption och Max Payne 3 var det gäller miljöer och kontroll. Detta gör att det spelet är mycket mer lättspelat än tidigare delar och gör spelet enligt mig mycket enklare. Visst finns det fortfarande problem men inget som störde mig nämnvärt.
Grafisk ser det också riktigt bra ut trots lite screen tearing när det händer mycket på skärmen samtidigt. Det är inte det snyggaste spelet som gjorts men man får så stora ytor och många valmöjligheter att man ändå blir imponerad.
GTA V har många olika uppdrag men de bästa bygger att råna olika byggnader för att få tag på de riktigt stora pengarna. Dessa uppdrag byggs upp i mindre uppdrag där man måste t.ex måste skaffa sig en flyktbil, reka stället som ska rånas och sedan anställa medarbetare. Ju bättre medarbetare är ju mer pengar vill de ha av kapet men väljer man en sämre medarbetare så kanske man också tjänare mindre för att de klantar sig. 
Det finns sjukt många olika fordon och låtar i spelet men musiken blev jag faktiskt lite besviken på. Har inte hittat så många låtar som är lika bra som de tidigare spelens soundtrack.
 
Jag kan redan nu säga att detta är mitt absoluta favoritspel och kommer nog vara det ett bra tag framöver. Nu när jag klarat alla uppdrag så finns det en hel del stunt jumps och gömda saker att leta upp som kommer kräva många timmars speltid. Sen så finns ju även onlinedelen men den har jag inte kikat så mycket på än så länge. 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: